Ruisa

2011-07-31
10:43:25

Princess Mononoke (Mononoke Hime)

Åh, jag såg en mycket bra film igår kväll. Som titeln säger, såg jag på den. Orkar inte skriva namnet, för långt.

Tjae, hur ska man förklara om vad den handlar om?
En pojke (Ashitaka) dödar en besatt gud i form av ett vildsvin, och blr skadad i armen på kuppen. Hans sår är giftiga och han får en förhäxning över armen som gör honom dödsdömd.
Han är tvungen att lämna byn för att leta efter ren-guden (deer-god) och be om att bota hans sjukdom. Men han träffar istället en by som vill döda ren-guden medans varg prinsessan Mononoke försöker skydda den. För om den dör, dör skogen, och då dör hon.

Ett stort äventyr, faktiskt. (Det var väldigt svårt att förklara)
Älskar skaparen Hayao Miyazaki, och hans filmer. Har sett många av hans filmer.
b.l.a. Det gående slottet, Ponyo, Laputa: Slottet i himlen och Spirited Away.

Snart ska jag se "my neighbor Totoro", samma filmskapare. Jag älskar just hans filmer.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: