Ruisa

2014-09-18
17:09:00

Review om The Sims 4
(Varning för spoilers om spelet antar jag Jag diskuterar olika saker som man kan göra i spelet och går ganska mycket in i detalj)
 
 
 
Förvänta er inte för mycket av The Sims 4. Jag skaffade det, älskade det och lekte med det, men kom ihåg: expensionspaketen har inte kommit än. Vill man göra nåt intressant så får man vänta på dem. 
 
Positivt
Det är sjukt snyggt gjort! Många fina detaljer och moderna saker så som möbler och kläder etc. När man spelar får man nog en ganska realistisk känsla då t ex när de är sura så ger det bäst effekt om de kollar på komediprogram på tv (istället för att bara kolla på tv) Man kan också interagera med simmarna på ett riktigt roligt och underhållande sätt
Just att man kan manipulera deras kroppar så mycket och verkligen skapa en person man känner eller varför inte sig själv. Färgpaletten är skitsnygg när det kommer till möblerna, realistiska och vackra färger till skillnad från The Sims 3 färgpaletten på möblerna som jag inte var alltför glad över.
De erbjuder även små alternativ om man skapar simmarna. Kanske färdigbyggda ansikten och stilar eller bara en grund som kan hjälpa en lite mer, och de är verkligen mångkulturella! Man kan i princip peka ut vilka delar av världen ansiktena ska symbolisera, vilket jag tycker är grymt häftigt och jag kan verkligen få mycket variation i deras utseende.
 
 
Negativt
De har tagit bort en hel rad olika fuskkoder för oss som har växt upp med möjligheten att manipulera simmarnas humör manuellt sen The Sims 2. Det var ett stort beroende och det var tråkigt att spela utan dem, då jag kände att jag aldrig hann faktiskt göra något annars. Och på The Sims 4 bestämmer de sig för att säga: nä, nu ska det vara riktigt realistiskt (vilket kan vara riktigt positivt för många men tråkigt för mig).
En annan sak som är värd att nämna är att det känns som om spelet har degraderats något. Vi var vana vid The Sims och att man kom till en loading screen när man skulle åka iväg någonstans, sen kommer the sims 3 och BAM du kan gå genom hela staden och du har bilar och du kan följa dem vart de än går!!! OMGOMG
Sen så släpps 4an ut och helt plötsligt har den gått tillbaka till loadingscreen. Nu kan man inte följa med dem till jobbet/skolan och när man ska till stan (som btw har mindre möjligheter) så måste man gå igenom en loading screen - va?
Så, jag gick in på detaljer om stan: (nu kommer jag inte ihåg allt exakt från huvudet) Men det finns ungefär 1 restaurang, 1 nattklubb, 1 park, 1 bibliotek och ett gym. Och så bostäder. Kan vara att jag har glömt något men ja, that pretty much sums it up. 
Man kan inte längre heller blanda sin egen färg eller eget mönster i spelet, utan man får begränsat antal färgpaletten för detta så som hårfärg eller färger på kläderna. 
Man kan inte heller vara en toddler - alltså ett småbarn, utan går från bebis till barn på en gång, och det finns inga poolar eller bilar. Små detaljer men det känns lite ändå. 
 
 
Slutsats

Varför ska man skaffa The Sims 4 då? Jag har ju radat upp fler negativa saker än positiva, MEN. Man får inte glömma att det här är första spelet. De vill att man ska få mycket mer saker när man skaffar expansionspaketen. Don't give up, it's more to come! Och jag är jävligt spänd på dessa grejer, och jag längtar verkligen på dem!
Så det är värt det i slutändan, även om det inte är alltför roligt att bara spela The Sims 4 Original, det är expansionspaketen  som jag är riktigt taggad på: vad ska de hitta på för små detaljer som gör spelet mer roligare?
Jag har ju dessutom inte upptäkt alla detaljer med spelet än, har ju inte spelat alltför länge och inte heller spelat konstant, jag har massor av oupptäckta saker kvar har jag en känsla av och jag ska försöka ge en uppdaterad uppfattning av spelet när jag har upptäckt dessa små gömda möjligheter i spelet!
 
 
 
 

Kommentar:

Så bra med en review!

2014-09-18 @ 17:23:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: